افزایش عملکرد آن هم از نوع با کیفیت

عصاره کلپک حاوی چه چیزهایی است و چه اثراتی دارد؟

یکی از محرک‌های رشد طبیعی که امروزه در صنعت کشاورزی بسیار محبوب شده، عصاره جلبک‌های دریایی هستند. کلپک با نام علمی Ecklonia Maxima از جمله جلبک‌هایی است که درای اثرات مثبت و مطلوبی بر عملکرد و رشد گیاهان، می‌باشد. از این اثرات مثبت می‌توان به افزایش حجم و رشد ریشه، رشد بهتر شاخه ها، بهبود جوانه زنی بذر و دانه گرده، رشد لوله گرده و افزایش نرخ فتوسنتز اشاره کرد. عصارهEcklonia maxima  به طور مستقیم رشد و توسعه ریشه‌ها را به دلیل داشتن مقادیر زیادی از هورمون اکسین، تحریک می‌کند. اثرات مطلوب کلپک، منجر به بهبود سلامت گیاه و رشد بهینه آن می‌گردد. (نمودار1)

نمودار1: نتیجه کاربرد کلپک بر افزایش عملکرد محصولات مختلف

آیا عصاره جلبک‌ها بدون ترکیب با عناصر غذایی نیاز گیاه را تامین می‌کنند؟

اینکه عصاره جلبک‌ها حاوی عناصر غذایی است، درست می‌باشد. اما، در حقیقت میزان این عناصر غذایی به حدی نیستند که بتوانند نیاز گیاهان را به عناصر غذایی رفع کنند و بهتر است در ترکیب با درصد مناسبی از عناصر غذایی، مورد استفاده قرار گیرند. وجود عصاره جلبک به صورت کمپلکس با عناصر غذایی به بهبود جذب آن‌ها و افزایش کارایی کود نیز کمک می‌کند.

چه زمانی می‌توانید از عصاره جلبک‌ها به تنهایی استفاده کنید؟

جواب این سوال عملا هیچ وقت است. فرض کنید داروی اشتها آوری استفاده کرده‌اید اما به شما غذا نمی‌دهند. بنابراین نه تنها به سلامت شما کمک نمی‌کند بلکه به بدن شما بیشتر آسیب می‌رساند. این موضوع برای گیاهان نیز صدق می‌کند، اگر برای گیاهانی که دچار کمبود عناصر غذایی هستند با هدف بهبود رشد از عصاره جلبک‌ها استفاده کنیم، رشد گیاه به شدت افت می‌کند. چون عصاره جلبک‌ها حاوی هورمون‌ها و محرک‌های رشد هستند، پس نیاز گیاه به عناصر غذایی را هم بیشتر می‌کنند و شما باید در کنار این ماده از کودهای کامل هم استفاده کنید تا به نتایج مطلوب و دلخواه خودتان برسید.

کمپلکس‌های کامل امکس غنی شده با کلپک:

سال‌هاست کمپانی امکس از عصاره جلبک‌های متنوعی در ترکیب کودهای کامل خود استفاده می‌کند. کیفیت بالا، انتخاب مناسب و دقت در فرمولاسیون این نوع کودها موجب افزایش محبوبیت و کارایی این محصولات در میان باغداران و کشاورزان شده است، چرا که کمپلکس‌‌های غنی شده با عصاره جلبک، با تامین عناصر غذایی و افزایش مقاومت گیاه به انواع استرس‌ها، از گیاهان حمایت می‌کند.

کمپلکس جدید کود کامل سکوئنشیال 2 پلاس حاوی عصاره جلبک امکس

شرکت کشاورزی دارویی حسینی به متظور دریافت بازخورد مناسب از عملکرد عصاره جلبک‌ها در گیاهان،  اقدام به تهیه کمپلکس‌های متنوعی از کودهای غنی شده با عصاره جلبک‌ها نموده و در اختیار کشاورزان عزیز ایرانی قرار داده است.

 کود سکوئنشیال2پلاس امکس، یک کمپلکس کامل از عناصرغذایی به همراه مقدار قابل توجهی پتاسیم و غنی شده با عصاره جلبک است. سکوئنشیال2+ امکس، علاوه بر تامین مقدار پتاسیم مورد نیاز ، دسترسی گیاه به عناصر دیگر را نیز افزایش می دهد. وجود عصاره ی جلبک در این ترکیب موجب هم افزایی در عملکرد پتاسیم و تسریع رشد در مراحل مختلف رشدی می‌شود. این کود دستیابی به کیفیت و نتیجه مطلوب را همانند دیگر محصولات کمپانی امکس ضمانت می‌کند. وجود 40% پتاسیم در فرمولاسیون این کود ضمانتی است برای بهبود عملکرد و رشد محصولات، زیرا عنصر پتاسیم در بسیاری از فرآیندها و متابولیسم‌های گیاهی مانند تنظیم باز و بسته شدن روزنه ها، افزایش مقاومت گیاهان به سرما و گرما، کمک به فتوسنتز، تشکیل و رشد میوه، فعال کردن آنزیم‌ها و افزایش مقاومت به بیماری‌ها، نقش دارد. پتاسیم به ‌عنوان عامل حفظ کیفیت و عملکرد گیاهان نیز شناخته می‌شود. این عنصر، در بهبود صفاتی همچون اندازه، شکل، رنگ میوه‌ها، بسیار تأثیر گذار است. کمبود پتاسیم در گیاه موجب کاهش مقاومت گیاه به خشکی، غرق‌آبی و دماهای بالا و پایین می‌شود. محتوی کامل عناصر ماکرو و میکرو توام با تحریک به رشد سلول‌های گیاهی منجر به افزایش عملکرد با کیفیت برای کلیه محصولات می‌گردد.

سکوئنشیال 2 پلاس ضامن افزایش و عملکرد با کیفیت برای کشاورز ایرانی

تهیه شده در بخش تحقیق و توسعه شرکت کشاورزی دارویی حسینی

فارسی