نقش روی در گیاهان: پنج نکته‌ی جالب و راه‌های مقابله با کمبود

با وجود این که روی به عنوان عنصری میکرو شناخته می‌شود، نقش آن در سلامت و رشد گیاهان و انسان‌ها ضروری است. در این مقاله به چند نکته در مورد این موضوعات اشاره می‌شود:

1- کمبود روی هم روی بازده گیاهان و هم سلامت انسان موثر است. همانطور که می‌دانید انتظار می‌رود تا سال 2050 جمعیت جهان به 9 میلیارد برسد. از آن‌جا که این جمعیت هم به غذای بیشتر و هم به سلامت مناسبی نیاز دارد، تامین روی در گیاهان اهمیت بسیار زیادی دارد.

2- با این که کمبود روی ، گیاهان مختلفی را تحت تاثیر قرار می‎‌دهد، اما گیاهان خاصی مثل گندم، ذرت، برنج، پنبه و مرکبات نسبت به این کمبود حساس تر هستند. تخمین‌های بسیاری عنوان کرده‌اند که تا به امروز نیمی از غلات‌ها از کمبود شدید روی رنج می‌برند. این کمبود در آینده تهدیدی بزرگ برای سلامت انسان‌ها و به خصوص کودکان به شمار خواهد آمد.

3- از آن‌جا که کمبود روی در بسیاری از موارد بدون هیچ نشانه‌ای باعث کاهش بازده زمین کشاورزی می‌شود، انجامِ آزمایش خاک بهترین روش برای سنجش میزان روی است. برای تکمیل این آزمایش می‌توان از آنالیز بافت گیاهی نیز استفاده کرد.

4- با استفاده از محصولات کودی مناسب، به سادگی می‌توان کمبود روی در گیاهان را برطرف کرد. گیاهان معمولا به مقدار بسیار کمی از روی (ppm 20-100) نیاز دارند.

5- هرچند در ابتدای فصل می‌توان با استفاده از کود پودری و حل کردن روی در آب ،کمبود روی را جبران کرد، اما در ادامه‌ی فصل محلول‌پاشی این عنصر روی گیاهان بسیار مطلوب است.

در نتیجه می‌توان گفت استفاده از کودها برای جبران کمبود روی، نه تنها باعث افزایش بازدهی می‌شود بلکه راهی است برای بهبود سلامتی تعداد بسیار زیادی از انسان‌ها.

فارسی